O JODZE

JOGA –  to ponadczasowa, praktyczna nauka, rozwijana od tysiącleci, zajmująca się ciałem i świadomością człowieka, oraz tym, co je łączy, czyli oddechem. Jest to uniwersalna metoda przekraczania własnych granic oraz wznoszenia zdrowia fizycznego i psychicznego na wyższy poziom. Korzyści płynące z ćwiczeń jogi wykraczają poza wzmocnienie ciała, zwiększenie siły i elastyczności. Są nimi: osiągniecie psychicznej równowagi, wytrwałości, siły woli, eliminowanie stresu oraz pozytywny wpływ na prawidłowe funkcjonowanie naszych narządów wewnętrznych.

Dla każdego, bez względu na wiek czy poziom doświadczenia, najważniejsza w jodze jest nie elastyczność czy zdolność wykonywania trudnych pozycji, lecz świadomość ciała i oddechu. Owocem takiej świadomości jest kontrola ciała, a z tej rodzi się gracja i piękno.

W dzisiejszych czasach spotykamy rożne odmiany jogi. Jedna z nich to hatha joga, czyli praktyka ćwiczeń asan-pozycji jogicznych. W niektórych jej odmianach wyraźnie zaznaczona jest praca z oddechem (Prana Vinyasa®Flow Joga), inne skupiają się na precyzji w ustawianiu asan (Joga Iyengara).

W swojej praktyce wykorzystuję elementy różnych stylów jogi. To umożliwia uczestnikom moich zajęć doskonalić technikę wykonywania asan, a jednocześnie zintegrować w pełni poszczególny ruch ciała z oddechem. Moim celem życiowym jest przekazać moją fascynację jogą i pokazać każdemu, iż dzięki regularnej i zadedykowanej praktyce osiągnie się poczucie własnej wartości i pełnej satysfakcji, głębokiej radości oraz witalności. Za tym stanem podążają samoistnie wymierne korzyści zdrowotne, kondycyjne i terapeutyczne.

1

VINYASA JOGA

Jest dynamicznym stylem jogi, inspirowanym Ashtangą jednak nie tak intensywnym i rygorystycznym. Połączenie oddechu z ruchem oraz praca z intencją jest charakterystyczna dla tej praktyki. W efekcie tworzy się pełna gracji sekwencja pozycji jogi, z których każda poprzedzająca przygotowuje do wykonania następnej. W stylu Vinyasa nie ma jednej obowiązującej sekwencji asan. Pozycje mogą się zmieniać w zależności od potrzeb, oczekiwań i stopnia zaawansowania osób praktykujących. Vinyasa efektywnie uelastycznia, oczyszcza i wzmacnia ciało oraz buduje wytrwałość, uważność i cierpliwość. Praktyka odpowiednia dla większości osób, z wyjątkiem osób z poważnymi problemami kręgosłupa i dużymi ograniczeniami ruchowymi.

2

PRANA VINYASA®FLOW YOGA

Prana  – siła życiowa, oddech
Vinyasa – ewolucja, cykl, fala, ruch
Flow – przepływ, połączenie, stan pełnego doświadczania,

Prana Vinaysa Flow to ewolucyjna formy tradycyjnej jogi, skupiająca się na łączeniu ruchu ciała, świadomego oddechu i uwagi. Jest to technika, w której płynna dynamika ruchu, wykorzystując pozycje jogiczne, pozwala na odkrywanie własnych zasobów, wyrażanie siebie i kreatywną ekspresję.

Poruszanie się w asanach jest dynamicznym przechodzeniem z jednej pozycji do drugiej, a chwilowe zatrzymanie to nie zamieranie w bezruchu – to uważne skupianie się na oddechu i pogłębianiu asany. Vinyasa flow symbolizuje przepływ energii w przyrodzie, w której nieustająco zachodzą zmiany. Niektóre wielkie, inne prawie niezauważalne. Praktyka jogi uczy, by przejścia te były uważne, świadome. Ruch jest zharmonizowany z oddechem, z wdechem i wydechem.

Na poziomie fizycznym Vinyasa wzmacnia i rozciąga mięśnie. Poprawia przemianę materii, rozgrzewa i pomaga w usuwaniu toksyn z organizmu. Na poziomie psychicznym daje wewnętrzną równowagę, lekkość i energię.

3

ANTIGRAVITY ® YOGA

Antigravity Joga nazywana też air lub aerial jogą, to technika oparta na połączeniu elementów jogi, fitness, stretchingu, tańca i akrobatyki.

Jej twórcą jest Amerykanin Christopher Harrison, który zaczął prowadzić zajęcia tą metodą w Nowym Yorku w 1990 r. Obecnie robi ona furorę na całym świecie.

Antigravity Joga polega na wykonywaniu ćwiczeń z użyciem “hamaka” ze specjalnej tkaniny, który służy do podparcia ciała ćwiczącej osoby. Materiał pomaga w rozluźnieniu, ułatwia wykonywanie ćwiczeń, pozwala na głębsze rozciąganie, jest podporą do pozycji odwróconych. Dzięki sile grawitacji  podwieszenie ciała w powietrzu uwalnia napięcie z mięśni i kości. Uelastycznia ciało, wzmacnia ramiona i brzuch bez obciążania kręgosłupa.

Antigravity joga to doskonała forma tzw. slow fitnessu, czyli aktywności rozciągająco- relaksującej dla każdej grupy wiekowej. Każdy może ją ćwiczyć, nie potrzebne są żadne predyspozycje czy silne mięśnie. Cudowne jest to, że możemy poczuć, jak unosimy się w powietrzu, nad ziemią zupełnie bezpiecznie. Podczas zajęć dużo jest śmiechu i zabawy – odkrywamy radość, rozciągamy ciało, odprężamy się. Jest to technika całkowicie bezpieczna – używany sprzęt i materiał są specjalnie przystosowane do tego typu ćwiczeń.

4

JOGA IYENGARA

Joga według przekazu B.K.S. Iyengara jest odmianą jogi charakteryzującą się precyzją i dbałością wykonywania asany. Typowe dla tej jogi jest długie utrzymywanie danej pozycji, często z wykorzystaniem pomocy, takich jak wałki, klocki, paski, krzesła, koce, liny i drabinki. Niezwykle istotne jest tu dokładne i precyzyjne ustawienie się w każdej z pozycji, tak aby odczuć jak największe korzyści dla ciała i zniwelować negatywne oddziaływania czy bóle różnego rodzaju.

Dzięki swojej łagodności oraz wykorzystaniu pomocy, ten styl jogi jest polecany początkującym, osobom z ograniczeniami zakresu ruchu oraz przy rehabilitacji i profilaktyce schorzeń kręgosłupa. Poprawia elastyczność, wzmacnia ciało i układ kostny, wszechstronnie oddziałuje na polepszenie pracy narządów wewnętrznych.