Jak spokojnie przetrwać Święta – 6 pozycji jogicznych dla zachowania wewnętrznej równowagi

1.Nadi śodana pranayama – technika naprzemiennego oddychania.

To technika oddechowa, dzięki której układ nerwowy wycisza się a umysł staje się spokojny i jasny.
Jest praktyką oczyszczającą.
Usiądź prosto. Połóż opuszek kciuka prawej dłoni na prawej dziurce od nosa, opuszki 2 i 3 palca oprzyj pośrodku brwi. Zamknij oczy. Zatkaj kciukiem prawą dziurkę nosa, i wrób WDECH LEWĄ. Po wdechu zatkaj palcem serdecznym lewą dziurkę nosa, odetkaj prawą i zrób dwa razy dłuższy WYDECH PRAWĄ. Zostań na prawej dziurce biorąc kolejny WDECH. Po wdechu zatkaj prawa odetkaj lewą i zrób WYDECH LEWĄ dziurką. Kontynuuj oddech przez 3 minuty.

2.Uttanasana – pozycja stojąca, ze skłonem do przodu, w której intensywnie rozciągany jest tył ciała od stóp do czubka głowy.

To pozycja uspokajająca, spowalniająca akcję serca, wyciszająca umysł.
Jednocześnie mocno energetyzująca ciało poprzez napływ świeżej krwi do głowy.
Możesz pozostać w niej z lekko ugiętymi kolanami i stopami na szerokość bioder, z ramionami luźnymi, bez napięcia.
Po zakończeniu ćwiczenia odczuwa się ciszę w głowie i chłód, oczy błyszczą się, a umysł jest spokojny.

3.Paścimottanasana – skłon w siadzie.

Jest to pozycja, w której kręgosłup trzymany jest poziomo i prosto, a serce znajduje się poniżej kręgosłupa. Takie ułożenie kręgosłupa daje uczucie lekkości i znika zmęczenie.
Serce, kręgosłup, nerki, narządy brzucha regenerują się. Miednica jest rozciągana, dzięki czemu napływa do niej więcej nasyconej tlenem krwi. Pozycja podnosząca witalność. Zginaj się począwszy od miednicy, wyciągając ramiona w przód. Nogi w kolanach mogą być lekko ugięte. Jeśli Twoja głowa nie dosięga goleni, podłóż koc pod głowę, tak by była oparta i szyja mogła się rozluźnić.
Oddychaj równomiernie, rozluźnij ciało. pozostań do 5 min. w pozycji.

4.Vriksasana – pozycja równoważna, zwana popularnie pozycją drzewa.

To pozycja, dzięki której odczujesz napływ fizycznej i psychicznej równowagi.
Pozostań w niej spokojnie oddychając, poświęcając  każdej stronie ciała tyle samo czasu, stojąc raz na prawej, raz na lewej nodze.
Jeśli jesteś stabilny, zamknij oczy. Poczuj, jak zmienia się Twoje postrzeganie świadomości ciała w tym ułożeniu, gdy zmysł wzroku nie będzie w niej uczestniczył. Czy teraz jest to dla Ciebie wyzwaniem?
Pozostań do 5 minut w pozycji na każdej nodze.

5.Salamba- sarvangasana – pozycja odwrócona, zwana świecą.

Pozycja będąca panaceum na większość dolegliwości.
Jest źródłem harmonii i szczęścia odczuwanego w organizmie człowieka. Dzięki regularnej praktyce świecy odczujesz napływ świeżych sił i energii, odnajdziesz spokój umysłu i radość życia.
Pozostań w niej minimum 3 minuty.

6.Śavasana – pozycja relaksacyjna.

Celem tej asany jest naśladowanie zmarłego. Ciało leży nieruchomo, umysł jest świadomy i spokojny.
Utrzymuj stały, równomierny, delikatny i głęboki oddech bez ruchów ciała. Pozostań uważny.
Pozornie łatwa pozycja należy do jednej z najtrudniejszych do opanowania.
Koi i uspokaja umysł, jest najlepszym antidotum na napięcia nerwowe, stres i przemęczenie.