MEDYTACJA ŻYWIOŁU – OGIEŃ

Przed rozpoczęciem każdej praktyki medytacyjnej należy poprzedzić ją techniką oddechową dziewięciu rozluźniających oddechów:

  • zamknij oczy i nie otwieraj ich do końca ćwiczenia. Zrób dziewięć rozluźniających oddechów.
  • trzy pierwsze wdechy skieruj do fizycznych napięć w ciele. Zauważ, gdzie odczuwasz te napięcia, a następnie uwolnij je wraz z wydechem.
  • trzy kolejne wdechy skieruj do emocjonalnych napięć w ciele. Zauważ, gdzie w ciele trzymasz tego rodzaju napięcie, a potem pozwól mu wypłynąć wraz z wydechem.
  • trzy ostatnie wdechy poprowadź do mentalnych napięć i trosk, które trzymasz w ciele. Zauważ, gdzie się umiejscowiły, a potem uwolnij je wraz z wydechem.

Następnie wzbudź w sobie szczerą motywację, aby praktykować dla swojego pożytku i pożytku wszystkich żywych istot.

WPROWADZENIE DO MEDYTACJI:

  • Przeskanuj swoje ciało i poczuj w nim energię pragnienia oraz pożądania. Może jest to ból w okolicy serca? Gorąco w brzuchu? Gdzie to czujesz?
  • Poczuj tę zaburzoną energię. Jeśli trudno Ci ją przywołać, przypomnij sobie jakieś zdarzenie albo okres w życiu, kiedy znajdowałaś/łeś się w takim stanie.
  • Wzmocnij teraz to zaburzone doznanie chwytania się, pożądania albo tęsknoty, abyś mogła/mógł naprawdę mocno je poczuć. To pozwoli Ci doświadczyć ten aspekt ognia w jego zablokowanym stanie.
  • Teraz wypowiedz sylabę nasienną, powoli, niskim głosem: NI. Poczuj, jak ten dźwięk przechodzi przez Twoje ciało i zobacz, jak przenika je czerwone światło. Poczuj, jak zaburzony wzorzec transformuje się w mądrość rozróżniania. Niech ta mądrość wyłania się z dźwięku i ze światła.
  • Pozostań w stanie mądrości tak długo, jak zechcesz. Powtórz sylabę nasienną dowolną ilość razy powoli i w skupieniu, z przerwą po każdym powtórzeniu. Pamiętaj, żeby za każdym razem po skończeniu pobyć chwilę w energii mądrości.

MEDYTACJA ŻYWIOŁU OGNIA:

  • Zacznij od ustalenia czasu trwania medytacji – od 15 minut do maksymalnie godziny.
  • Do tej praktyki potrzebny jest prawdziwy ogień. Może to być mały płomyk świecy, albo duże ognisko czy ogień w kominku. Znajdź miejsce na wprost ognia. Ludzie mogą się wpatrywać godzinami w tańczące, żywe płomienie. Połóż się wygodnie z poduszką pod głową lub pozostań w pozycji siedzącej. Możesz tę praktykę również wykonywać w nocy na świeżym powietrzu.
  • Gdy Twój oddech uspokoi się i wyrówna po dziewięciu rozluźniających oddechach, skieruj wzrok i umysł ku ogniowi. Spraw, aby Twój umysł się otworzył, aby nie dzieliła Cię od ognia żadna odległość i nie było między Wami żadnego oddzielenia. Jeśli coś Cię rozproszy, ponownie rozluźnij się i powróć do ognia.
  • Staraj się nie koncentrować na jakimś konkretnym miejscu czy punkcie. Jeśli zauważysz, że to robisz lub wytężasz wzrok, daj oczom odpocząć i zmniejsz skupienie. Pomocne może być wyobrażenie sobie, że rozluźniasz mięśnie znajdujące się za oczami.
  • Kiedy skończysz, przekaż całą zgromadzoną pozytywną energię na pożytek wszystkich żywych istot.

Po medytacji zaobserwuj, jak się czujesz. Utrzymuj świadomość tego doznania przez pozostałą część dnia lub wieczora. Ogień, jak żaden inny żywioł, w sposób naturalny wprowadza nas w stan medytacji, jednak dzięki tej praktyce będziesz mogła/mógł wejść głębiej w niedualne zjednoczenie z ogniem*.

 

* Na podstawie medytacji z ogniem wg Lama Tsultrim Allionw „Na imię jej Mądrość”